veiligheid aan boord

Een cruise is niet alleen een van de meest luxe en ontspannen manieren om de wereld te zien; het is ook een van de veiligste manieren. Dat komt doordat elk cruiseschip gebouwd, uitgerust en geëxploiteerd wordt onder de strikte eisen die gesteld worden door het internationale maritieme verdrag dat ook bekend staat onder de naam Safety of Life at Sea (SOLAS) Convention.


Het is ontwikkeld door de Internationale Maritieme Organisatie, het VN-agentschap dat verantwoordelijk is voor de scheepvaart.

 

Als gevolg hiervan moeten bijvoorbeeld alle cruiseschepen over voldoende, plus een specifiek aantal extra, reddingsboten, reddingsvlotten en zwemvesten beschikken, die regelmatig gecontroleerd worden.

De ultramoderne schepen van de vloot van MSC Cruises gaan aanzienlijk verder dan de minimumeisen, met onder andere back-ups voor mechanische, navigatie- en veiligheidsvoorzieningen. Uiteraard krijgt onze bemanning zeer uitgebreide trainingen, opfriscursussen, certificering en regelmatige noodoefeningen, waaronder de evacuatie van een schip.

Zo kunt u volledig onbezorgd cruisen.

Veiligheid, beveiliging en gedragscode

Voordat we vertrekken, is er een verplichte noodoefening waar u aan deel dient te nemen (of briefing, als u in een secundaire haven aan boord gaat)

In overeenstemming met het internationale verdrag voor de veiligheid van het leven op zee (SOLAS), bent u verplicht deel te nemen aan de noodoefening, waar u de juiste manier leert om uw reddingsvest aan te trekken en de procedures te leren, die gevolgd moeten worden in een noodgeval.

 

Kinderen 0-12 jaar

Als u met baby's of kinderen jonger dan 12 jaar reist, krijgen ze bij het inschepen een ID-polsbandje  welke zij tijdens de hele cruise moeten dragen. In het onwaarschijnlijke geval van een noodsituatie, terwijl uw kinderen betrokken zijn bij de activiteiten van de kinderclub, zullen onze medewerkers hen begeleiden naar het verzamelpunt voor kinderen, waar ze op u wachten en u ze daarna meeneemt naar het, aan u toegewezen, verzamelstation.

 

Beveiliging

Gasten worden beschermd door een uitgebreid beveiligingssysteem, zoals het MSC Cruises Toegangscontrole- en Screeningsysteem, dat een identiteitsbewijs vereist voor toegang evenals tickets en vermelding op een vooraf goedgekeurde lijst. Ook moet alle bagage door strikte controlepunten/ scans gaan, hutten worden beschermd door sloten en zijn uitgerust met kluisjes, openbare ruimtes worden bewaakt door camera's en hoogopgeleide scheepsveiligheidsofficieren patrouilleren continu op het schip en staan 24/7 paraat voor noodoproepen.

 

Gedragscode

We willen dat elke gast een echt plezierige cruise-ervaring heeft. Daarom tolereert MSC Cruises geen enkel gedrag dat van invloed is op het comfort, de gezondheid, de veiligheid en beveiliging van andere gasten of onze bemanning. Raadpleeg de contractvoorwaarden voor meer informatie over dit belangrijke beleid.

Hoe wordt de veiligheid aan boord beheerd?

Alle cruiseschepen zijn ontworpen en worden geëxploiteerd in overeenstemming met de strenge eisen van de Internationale Maritieme Organisatie, de VN-organisatie die wereldwijde normen voor de veiligheid en de exploitatie van cruiseschepen mandateert door goedkeuring van verdragen, verordeningen en resoluties, gecodificeerd in het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (SOLAS).

De veiligheidstechnische voorschriften en eisen zijn streng en schepen gaan vaak aanzienlijk verder dan nodig is, bijvoorbeeld door reserve mechanische, navigatie- en veiligheidshandelingen uit te voeren.

Uiteraard krijgt onze bemanning zeer uitgebreide trainingen, opfriscursussen, certificering en regelmatige noodoefeningen, waaronder de evacuatie van een schip.

Alle cruiseschepen beschikken over reddingsboten, reddingsvlotten en zwemvesten voor elke persoon aan boord, evenals extra capaciteit.

Wanneer en waar worden veiligheidsoefeningen gehouden?

Bij het inschepen in de belangrijkste havens worden alle gasten gevraagd om deel te nemen aan een veiligheidsoefening van een uur, uitgevoerd in 6 talen.

De veiligheidsoefeningen hebben betrekking op de gehele bemanning en simuleren de evacuatieprocedure. De gasten worden verzocht om hun eigen reddingsvesten mee te nemen uit hun hutten en om naar de toegewezen ontmoetingsplaats te gaan waar ze aanvullende veiligheidsinstructies krijgen.

In secundaire havens wordt voor het vertrek van het schip ook een gedetailleerde briefing gehouden voor alle nieuwe gasten.

De veiligheidsbriefing vindt meestal plaats in een speciale ruimte (meestal het theater of een ontmoetingsplaats) en niet alle bemanningsleden doen er aan mee. De briefing wordt uitgevoerd door een groep van hostesses en bemanningsleden die de gasten vertrouwd maken met de veiligheidsapparatuur en -procedures.

De veiligheidsbriefings zijn volledig in overeenstemming met de strenge eisen van SOLAS.

Zijn er plattegronden of andere veiligheidsmaatregelen?

Veiligheidsinstructies over hoe u de betreffende verzamelplaats kunt bereiken en waar u de respectieve reddingsvesten kunt vinden, zijn beschikbaar in alle kajuiten, in 6 talen (ITA, ENG, DUI, FRA, SPA, PORT, RUS), in het informatieboekje van de kajuit en achterop de deur van de kajuit (in 6 talen). Hier vindt u ook brandinstructies en een kaart waarop met “U bent hier” uw locatie wordt aangegeven. De primaire en secundaire vluchtwegen naar de verzamelplaatsen staan ook op de kaart aangegeven.

Welke andere middelen worden door het schip gebruikt om de veiligheid te waarborgen, bijv. plattegronden met vluchtroutes naar de dichtstbijzijnde reddingsboten, enz.?

Kaarten op de locatie van de verschillende verzamelplaatsen vindt u in alle openbare ruimtes en trappenhuizen, etc. Alle openbare ruimtes zijn ook voorzien van pijlen die de weg naar de verzamelplaatsen en de trappen ernaartoe weergeven.

Bovendien wordt er 24/7 een veiligheidsvideo (Italiaans en Engels) uitgezonden op het televisiesysteem van de hutten, op kanaal 1.

Hoe wordt onze bemanning getraind om met de reddingsboten om te gaan?

De bemanning krijgt regelmatig training aan wal, voor het inschepen, maar ook aan boord. De uitgebreide training aan boord die wordt gecoördineerd door de veiligheidsfunctionaris van het schip, bestaat uit 4 twee uur durende modules:

A. Voorbereiding
B. Noodgevallen
C. Brandbestrijding
D. Levens redden

Een groot deel van onderdeel D is gewijd aan het beheer van de reddingsboten. Alle bemanningsleden die direct verantwoordelijk zijn voor de reddingsboten krijgen extra, gerichte training over het voorbereiden, afschepen, besturen en beheren van de reddingsboten.

Hoe vaak worden oefeningen gehouden waarbij reddingsboten worden neergelaten?

Ledere week voert de bemanning een algemene veiligheidsoefening uit met een brandsimulatie en evacuatie, waarbij gasten door middel van reddingsboten worden afgescheept.

Wat zijn industriële voorschriften voor brandveiligheid aan boord van cruiseschepen?

De cruise-industrie houdt zich aan de strenge voorschriften betreffende veiligheid van het SOLAS-verdrag (Safety of Life at Sea), zoals ontwikkeld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

Deze voorschriften omvatten brandpreventie, brandbeveiliging en blussystemen, bemanningstraining en brandbestrijding.

Welke maatregelen zijn er om brand aan boord van MSC Cruises haar schepen te voorkomen?

MSC schepen zijn ontworpen om vuur en rook te isoleren en de vloot van MSC Cruises is, net als alle cruiseschepen die voldoen aan industrienormen, uitgerust met een verscheidenheid aan passieve brand- en rookbestrijdende maatregelen, met inbegrip van brandwerende binnendeuren en scheidingswanden, brandkleppen en ventilatiesystemen. De schepen beschikken over rookbeheersystemen met vuur- en rookdempers, in aanvulling op brandwerende deuren, scheiding van de ventilatie en gangen onder druk om rookvorming onder controle te houden en verbreiding ervan te voorkomen.

Er gelden regels en voorschriften om rook en vuur te voorkomen en in bedwang te houden. Deze worden strikt toegepast aan boord van alle MSC cruiseschepen.

De vloot van MSC Cruises maakt gebruik van verschillende systemen voor brandpreventie. Het hoofdsysteem voor preventie is het Consilium-systeem dat bestaat uit verschillende soorten detectoren verspreid over het schip en onderverdeeld naar het type te bewaken gebied. Dit preventiesysteem wordt ondersteund door de brandweer, een patrouille aan boord die 24 uur per dag beschikbaar is, in diensten van vier uur. De patrouille wordt geregistreerd door een digitaal systeem met een aantal punten gelegen in verschillende gebieden van het schip.

Welke systemen worden gebruikt om eventuele brand te bestrijden aan boord?

De vloot van MSC Cruises maakt gebruik van een aantal verschillende systemen om de verspreiding van vuur en rook te regelen, waaronder brandwerende binnendeuren en scheidingswanden, brandkleppen en ventilatiesystemen.

Het belangrijkste brandbestrijdingssysteem is de Hi-Fog, een brandbeveiligingssysteem met waternevel onder hoge druk, welke branden onderdrukt en blust door het ontladen van fijne waternevel op hoge snelheid. De waternevel wordt gemaakt door het systeem wanneer het geactiveerd wordt door het water onder hoge druk door speciaal ontworpen sprinkler- en sproeikoppen te duwen.

Krijgt de bemanning brandbestrijdingstraining?

Bemanningsleden worden uitgebreid opgeleid om ervoor te zorgen dat ze effectief en adequaat reageren in geval van brand of rook. In lijn met de normen inzake opleiding, diplomering en & wachtdienst (STCW) 1995, moeten alle bemanningsleden de Basic Safety Training (BST) volgen, die elementaire brandbestrijding omvat.

Ook wordt elke week een brandoefening uitgevoerd aan boord van elk MSC schip, steeds in een ander gebied van het schip.

Het noodplan voor het onder controle krijgen van brand aan boord van de MSC schepen wordt uitgevoerd door onze vier brandweerdiensten; een is gewijd aan machinekamerbranden en twee zijn koelingsteams. Alle teams worden opgeleid en gecoördineerd door de veiligheidsfunctionaris aan boord.

Veiligheidsgids: Een aangifte doen

Om een vermiste persoon of een criminele activiteit tijdens uw cruise te melden, raden wij u aan onmiddellijk tel. 99 te bellen voor snelle hulp. Voor een vermist Amerikaans staatsburger en ernstige incidenten, volgens de Cruise Vessel Security and Safety Act van 2010 (moord, verdachte dood, ontvoering, mishandeling met ernstig lichamelijk letsel, seksueel geweld zoals gedefinieerd door de federale wetten, beschieting of sabotage van het vaartuig, of diefstal van geld of eigendom van meer dan $10.000) moet het incident zo snel mogelijk worden gemeld aan de F.B.I. en aan de U.S. Coast Guard, zie de volgende contactnummers:

 

 

Boston

F.B.I. Tel (857) 386-2000

U.S.C.G. Tel (617) 223-5757

San Juan

F.B.I. Tel (787) 754-6000

U.S.C.G. Tel (787) 289-2041

Key West

F.B.I. Tel (305) 296-3093

U.S.C.G. Tel (305) 290-8713

St Thomas

F.B.I. Tel (340) 777-3363

U.S.C.G. Tel (340) 776-3497

Miami

F.B.I. Tel (754) 703-2000

U.S.C.G. Tel (305) 535-4472

Tampa

F.B.I. Tel(813) 253-1000

U.S.C.G. Tel (813) 228-2191

New York

F.B.I. Tel (212) 384-1000

U.S.C.G. Tel (718) 354-4037

CAPE CANAVERAL F.B.I. Tel (813) 253 1000 U.S.C.G. Tel (904) 714 7558

Portland, ME (incl. Bar Harbor)

F.B.I. Tel (857) 386-2000

U.S.C.G. Tel (207) 767-0320

 

 

Deze voorschriften gelden voor incidenten in de Amerikaanse wateren, of op volle zee of in buitenlandse wateren indien de aanvaller of het slachtoffer een Amerikaans onderdaan is, waar de F.B.I. rechtsbevoegdheid kan doen gelden. Elk van de bezochte landen en het land van registratie van het schip kunnen ook aanvullende eisen stellen. MSC Cruises behoudt zich het recht voor om eventuele strafrechtelijke beschuldigingen te melden aan elke wetshandhavingsinstantie. Daarnaast kunt u voor incidenten in buitenlandse wateren of havens contact opnemen met de dichtstbijzijnde Amerikaanse ambassade/consulaat, zoals hieronder vermeld:

ANTIGUA, GUADELOUPE, ST LUCIA, ST KITTS, ST VINCENT, BRITISH & U.S. VIRGIN ISLANDS verwijzen naar de contactgegevens van BARBADOS
ARUBA, BONAIRE, ST MAARTEN verwijzen naar de contactgegevens van CURACAO

 

CURACAO

Willemstad

(5999) 4613066

acscuracao@state.gov

BAHAMAS, OCEAN CAY

42 Queen St. Nassau

(242) 322 1181

acsnassau@state.gov

BARBADOS

Wildey Park, St Michael B8-14006 W.I.

(246) 277 4000

bridgetownacs@state.gov

BELIZE

Floral Park Road Belmopan, Cayo

(501) 822 4011

acsbelize@state.gov

BERMUDA

Crown Hill 16 Middle Rd Devonshire

(441) 295 1342

hamiltonconsulate@state.gov

CANADA

490 Sussex Drive Ottawa, Ontario K1N 1G8

(613) 238 5335

ottawaACS@state.gov

COLOMBIA

Carrera 45 No. 248-27 Bogotà, D.C.

(571) 275 2000

acsbogota@state.gov

COSTA RICA

Calle 98 Vìa 104, Pavas, san Josè, Costa Rica

(506) 2519 2000

acssanjose@state.gov

DOMINICAN REPUBLIC

Av. Republica de Coombia #57, Santo Domingo

(809) 567 7775

sdoamericans@state.gov

GRAND CAYMAN

202B Smith Rd 150 George Town

(345) 945 8173

caymanacs@state.gov

GRENADA

Lance Aux Epines St. George's

(1473) 444 1173

bridgetownacs@state.gov

HONDURAS

Avenida La Paz Tegucigalpa, MDC

(504) 2236 9320

usahonduras@state.gov

JAMAICA

142 Old Hope Road Kingston 6

(876) 702 6000

kingstonacs@state.gov

MARTINIQUE

Av De Arawaks, 97200 Fort de France

(596) 596 730621

martinique-ca@state.gov

MEXICO

Reforma 305 Cuauhtemoc 6500

(55) 5080 2000

consular@prodigy.net.mx

PANAMA

Building 783, Demetrio Basilio Laka

(507) 317 5000

panamaweb@state.gov

TRINIDAD & TOBAGO

15 Queens Park West, Port of Spain

(868) 622 6371

acspos@state.gov

 

Wij herinneren u eraan onmiddellijk contact op te nemen met de Receptie - Guest Service tel. 99 om ons in staat te stellen alle mogelijke hulp te bieden. Wij vertrouwen erop dat u een veilige en plezierige cruise zult beleven.

Voor meer informatie: www.transportation.gov/mission/safety/cruise-line-incident-reports