09/04/2024

MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique vieren twee belangrijke mijlpalen voor schepen van de World Class

• De constructie van het derde World Class schip gaat van start, het nieuwe schip krijgt officieel de naam MSC World Asia.
• MSC World America gaat de laatste fase in van de bouw, klaar voor de doopceremonie in Miami op 9 april 2025

Genève, Zwitserland – 9 april, 2024 – MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique hebben vandaag tijdens Seatrade Cruise Global in Miami twee belangrijke mijlpalen aangekondigd op het vlak van de bouw van futuristische en geavanceerde schepen in de World Class.

De bouw van het derde schip van World Class, gepland voor levering in 2026, is officieel begonnen met de ceremonie van het snijden van de eerste staalplaat bij Chantiers de l'Atlantique. Traditiegetrouw heeft MSC Cruises de naam van dit toekomstige schip onthuld: MSC World Asia. De naam volgt de logica van de schepen in de World Class, die een eerbetoon zijn aan de verschillende continenten en symbool staan voor het wereldwijde bereik van MSC Cruises. Hoewel de exacte geografische locatie nog niet bekend is gemaakt, zal MSC World Asia design, ervaringen en andere kenmerken bieden die geïnspireerd zijn door dit opmerkelijke continent.

Ondertussen voltooide zusterschip MSC World America een andere belangrijke mijlpaal met de tewaterlating op zondag 7 april op de scheepswerf in Saint-Nazaire, Frankrijk. Het ultramoderne vlaggenschip gaat haar laatste fase van de bouw in, klaar om officieel haar naam te krijgen op 9 april 2025 in de nieuwe state-of-the-art, landmark terminal van MSC Cruises in PortMiami, met een feestelijke afvaart naar Ocean Cay MSC Marine Reserve. Het privé-eiland op de Bahama's is de thuisbasis van het Super Coral Programme van de MSC Foundation en is aangewezen als 'Hope Spot' door Mission Blue, de non-profitorganisatie die is opgericht door de beroemde oceanograaf Dr. Sylvia Earle als erkenning voor de instandhoudingsinspanningen op het eiland.

 

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises geeft commentaar, "MSC World America is opnieuw een voorbeeld van de ongelooflijke professionele samenwerking tussen MSC Cruises en de Chantiers de l'Atlantique met wie we vijf verschillende en innovatieve prototypes hebben ontworpen - de meest recente is het baanbrekende World Class-platform. Met elk schip streven we ernaar om niet alleen de milieutechnologie te verbeteren, maar ook nieuwe functies die de ervaring voor de gast verrijken. MSC World Asia zet deze traditie voort en met deze belangrijke mijlpaal van het snijden van het staal zijn we blij te kunnen bevestigen dat ze nog meer geavanceerde nieuwe functies zal bieden op het gebied van toekomstbestendige maritieme en onboard hospitality technologieën en gastervaringen."

Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique legt uit, "We zijn erg trots dat we kunnen beginnen met de bouw van MSC World Asia. Het derde schip in de World Class serie zal beschikken over geavanceerde technologieën, waardoor het een van de schoonste, meest energie-efficiënte schepen ter wereld is. Ze belichaamt MSC Cruises' en Chantiers de l'Atlantique's lange termijn partnerschap en inzet voor het milieu."

MSC World America belooft een nieuwe wereld van cruisen met een heleboel nieuwe verrijkende en meeslepende functies die speciaal zijn ontworpen voor alle segmenten van de Noord-Amerikaanse cruisemarkt, van jonge koppels tot gezinnen met meerdere generaties. Het schip zal het comfort en de uitgebreide ervaringen bieden die gasten van deze markt verwachten, terwijl het de hoge kwaliteit en het elegante Europese design van MSC Cruises biedt."

De schepen uit de World Class onderscheiden zich door hun opvallende silhouet en kenmerkende loodrechte boeg die verticaal oprijst vanaf de waterlijn, met een stijlvol Y-vormig achterschip dat uitkomt op een indrukwekkende buitenpromenade. Deze schepen zijn een ultramoderne stedelijke metropool op zee en bieden een wereld van verschillende ervaringen - verspreid over 22 dekken, met meer dan 2.600 hutten en suites, met meer dan 40.000 m2 aan openbare ruimte en met MSC Cruises' grootste Yacht Club tot nu toe. Het exclusieve "schip in een schip" concept biedt ongeëvenaarde niveaus van comfort, met royale openbare ruimtes waaronder een prive-lounge en restaurant, stijlvolle suites en aanzienlijke buitenruimtes met een zonnedek over twee dekken met een panoramisch uitzicht op de oceaan.

MSC World Europa en MSC World America hebben momenteel één van de laagste CO2-voetafdrukken van de cruise-industrie, volgens de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de International Maritime Organization. MSC World Asia wordt een evolutie van deze goed presterende schepen - met een nog kleinere CO2-voetafdruk.

MSC World Asia wordt het vierde LNG-schip in de vloot van MSC Cruises en LNG wordt nog steeds gezien als een cruciale weg naar een koolstofarme scheepvaart. Fossiel LNG biedt een onmiddellijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen en een directe weg naar hernieuwbare vervangers zoals bio- en synthetisch LNG, die de LNG-schepen van MSC Cruises vandaag al kunnen gebruiken wanneer de brandstoffen op commerciële schaal beschikbaar worden.

De nieuwe generatie dual fuel verbrandingsmotoren zal helpen om de uitstoot te reduceren en de methaanslip met 30% te verminderen ten opzichte van de huidige technologie. MSC Cruises maakt deel uit van een door de EU gefinancierd project GREEN RAY, dat methaanslip tot een minimum wil beperken door nieuwe technologieën te ontwikkelen die op bestaande en nieuwe schepen kunnen worden geïnstalleerd. De eerste tests van het nieuwe verbrandingsconcept hebben bemoedigende resultaten laten zien. De technologieën zullen worden getest en gedemonstreerd voor gebruik op nieuwbouwschepen en voor installatie achteraf op bestaande schepen.

MSC World America en MSC World Asia, net als alle nieuwe schepen van MSC Cruises, zullen standaard worden uitgerust met walstroomaansluiting en waar beschikbaar aan de wal, waardoor de uitstoot wordt verminderd door de motoren van het schip in de haven uit te schakelen. Slimme technologie wordt overal op het schip gebruikt om ervoor te zorgen dat gasten comfortabel kunnen reizen terwijl het energie- en waterverbruik laag blijft. Een robuust recyclingprogramma aan boord minimaliseert afval, en zelfs de propellers zijn ontworpen om geluid te verminderen en het leven in zee niet te verstoren.